پسته

آخرین پروژه ها

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

شماره تماس09004900567

سال آوری پسته

ایران و ایالات متحده آمریکا دو کشور اصلی در زمینه تولید و صادرات پسته در جهان به شمار میروند.

کشور ترکیه در سال ۲۰۲۱ در صادرات پسته ۳۳ درصد پیشرفت داشته، دلیل جایگاه ویژه پسته در صادرات کشور و ارزآوری ،تلاش جهت افزایش تولید کمی و کیفی این محصول بسیار اهمیت دارد.

سال آوری یکی از مشکلات عمده در پسته می باشد که کاهش کمیت و کیفیت این محصول را به همراه دارد.

دلیل اصلی سال آوری هنوز مشخص نشده و تحقیقات کارشناسان در این زمینه همچنان ادامه دارد اما اقداماتی در زمینه مدیریت صحیح باغ که شامل انتخاب ارقام مقاوم و اصلاح شده ، تغذیه ، کنترل آفات ، بیماریها و علف های هرز ، آبیاری منظم و هرس به موقع می باشد میتواند کمک شایانی به کنترل سال آوری در این محصول ارزشمند داشته باشد.

در اینجا «تغذیه مناسب» که یکی از عوامل کنترل سال آوری می باشد ،را  تا حدودی بررسی میکنیم.

وجود محصول زیاد در یک سال سبب کاهش تولید گل برای سال بعدی میشود و هنوز مشخص نیست که آیا علت این پدیده کاهش آسیمیلات ها در طی توسعه میوه هست یا باور اینکه  شاید میوه ها مواد بازدارنده ای تولید میکنند که سبب  جلوگیری از بارآوری در سال بعد میشود.

 نکته قابل توجه اینجاست که حتی در سال های کم محصول جوانه های گل، به اندازه کافی تشکیل میشود اما در فصل تابستان که محصول سنگین میشود مقدار زیادی از این جوانه ها ریزش کرده و در نتیجه سال آینده محصول کمی تولید خواهد شد.

بنابراین پدیده سال آوری در پسته نتیجه ریزش جوانه های گل قبل از بلوغ کامل در سال پر محصول بوده است که دلیل این ریزش بنظر برخی محققین میتواند بر اثر رقابت برسر متابولیت ها و مواد غذایی باشد.

میوه نسبت به جوانه سینک قوی تری است و محصولات فتوسنتز در میوه های درحال رشد و نمو تجمع می یابد و بدلیل رقابت معمولا جوانه ها ریزش میکنند.

برخی محققین عامل سال آوری را به هورمون هایی که بطور طبیعی در گیاه تولید میشوند نسبت میدهند وتحقیقات نشان داده که هورمون های مصنوعی ، تنک کننده های شیمیایی و بازدارنده ها هیچ یک قادر نیستند مقدار سال آوری را در پسته کم کنند.

باتوجه به اینکه جذب عناصر غذایی در سال پر محصول و کم محصول کمی متفاوت می باشد نظر محققین بر این است در سال پر محصول جذب عناصر غذایی مثل فسفر ، پتاسیم ، روی و…. در گیاهان بیشتر است.

از جمله راهکارهایی که به ما برای نگهداشتن میوه در حالت تعادل کمک می‌کند ، تنک کردن  است که جوانه گل است که پیش از این در درختانی مثل سیب و گلابی نیز انجام میشد و به تحریک تشکیل گل برای محصول سال بعد نیز بسیار کمک میکرد.

از جمله عناصری که بر پر شدن مغز پسته و کم کردن سال آوری تاثیر دارند ازت ، فسفر ، آهن ، گوگرد هستند.

گاهی اوقات وجود محصول زیاد در همان سال هم باعث کاهش عملکرد نیز می باشد بطوریکه درخت توانایی پر کردن آن حجم از میوه را نداشته و میوه ها بصورت دهان بسته و یا با درصد خندانی کم ظاهر میشوند.

پوک شدن میوه پسته در دو مرحله اتفاق می افتد:

1:ابتدای رشد بدلیل گرده افشانی ناصحیح  

2: زمان پر شدن میوه که به علت تمام شدن ذخیره کربوهیدرات است

عوامل دیگری مثل آفات و بیماریها ، اقلیم ، اختلاف دمای شبانه روزی میتواند منجر به سال آوری در درختان پسته شود.

باور به اجتناب ناپذیربودن سال آوری یک باور اشتباه است و میتوان با مدیریت صحیح این مشکل را کنترل نمود اما استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی به بهانه کنترل سال آوری کاملا غیر اصولی  می باشد و بهتر است تمام اقدامات کود دهی بعد از تحلیل آنالیز آب و خاک و برگ انجام گیرد چه بسا استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی باعث مسمومیت دردرخت شود که نتیجه کاملا معکوس خواهد داشت.

کلام آخر

 به انتهای مقاله رسیدیم،  شما برای داشتن محصولی باکیفیت میتوانید از سایت سیوان تجارت کامکار یا تماس با شماره 09004900567 محصول سیلیگارد+نـئــوپـتــاس تهیه کنید و برای سوالات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست کد مشتری ( نمایندگی انحصاری )

فرم درخواست کد مشتری (ویژه مصرف کننده)

نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

آیا تمایل به همکاری در فروش کود و سم به عنوان واسطه بین شرکت و کشاورز دارید ؟
میزان مصرف کودسالانه خود را به صورت تقریبی بفرمایید:
مهم ترین دغدغه خود در مورد خرید کود بفرمایید:

توجه:بدیهی است تکمیل کامل و صحیح موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد مشتری و ارزیابی اعتباری می باشد.لذا توصیه می گردد با دقت کافی تکمیل گردد.

فرم درخواست کد عاملیت سیوان تجارت کامکار

تاریخ اعتبارجوازکسب:
نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

لطفا چنانچه نمایندگی شرکت های تجاری دیگر را در اختیار دارید ذکر کنید

توجه:بدیهی است تکمیل کامل موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد عاملیت و ارزیابی اعتباری می باشد. لذا توصیه می گردد بادقت کافی تکمیل گردد.