کرم درخت سیب

آخرین پروژه ها

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

شماره تماس09004900567

کرم درخت سیب 

کرم سیب یکی از آفات مخرب و کلیدی باغات سیب معرفی شده است .

کرم سیب جزء آفات کلیدی و مخرب باغات سیب در کل جهان معرفی شده است ،این آفت به غیر از باغات سیب به گیاهان دیگر از جمله گلابی،به، زردآلو،گردو،انار،خسارت وارد می کند.

به صورت یکی از رایج ترین آفات درختان سیب مخصوصاً در مناطق سردسیری حضور پیدا می کند و در صورت کنترل نشدن خسارت به میزان زیادی بالا می رود،تا حدی که در بعضی سالها می تواند تا 90 درصدمحصول باغ را از بین برده و خسارت ایجاد کند .

در مراحی که میوه رشد مناسبی دارد ،اگر مورد حمله قرار گیرد با ایجاد خسارت در روی میوه از بازار پسندی محصول به میزان زیادی می کاهد.

عمده خسارت این آفت به مرحله لاروی آن برمی گردد که از دانه و گوشت میوه تغذیه می کند ،در اثر تغذیه لارو ،درون میوه فضولاتی به جای می ماند که عوامل قارچی راه نفوذ پیدا کرده و در آنجا گسترش پیدا می کند.خسارت کرم سیب در برخی نقاط به صورت چوب خواری نیز در خانواده rosa ceaes مانند سیب و گلابی گزارش شده است .

کرم سیب زمستان را به صورت لاروسن آخر درون پیله سفید ابریشمی خود می گذراند.لاروها به صورت خمیده درون پیله وجود دارند و این پبله ها در زیر پوستک درختان و پناهگاهای دیگر مثل کلوخه ها به سر می برند.

بعد از اتمام دوره شفیرگی حشره ی کامل از داخل شفیره خارج می شود یک شب پره کوچک به رنگ قهوه ای متمایل به خاکستری.

حشره کامل بعد از ظهور ابتدا از نوش گلها تغذیه می کندو بعد از آنکه جفت گیری را انجام داد تخم ریزی می کند، تخم ها را به صورت تکی یا به صورت دسته ای روی کاسبرگ های برگ های کنار میوه و نهنج قرار میدهد،بعد از تفریق تخم ها لاروها خارج شده و ابتدا از برگ های جوان تغذیه می کند ،کرم سیب در واقع تخم خوار هست و برای رسیدن به دانه ازبافت میوه نیز تغذیه می کند .

حمله آفت در مراحل اولیه رشد میوه باعث ریزش آن می شود ،کرم سیب در شرایط آب و هوایی مختلف  تا 5 نسل در سال  می تواند ایجاد کند، به طور کلی دما از جمله مهم ترین  عوامل زیست محیطی موثر بر رشد نمو و تولید مثل در حشرات است و عوامل غیر زنده مانند دما و رطوبت نسبی هم نقش اساسی در نوسانات جمعیتی این آفت دارد.

سالانه 25 میلیون لیتر سم در کشت و کارهای مختلف استفاده می شود ،که به ازای هر 3 نفر ایرانی می شود،یک لیتر از سموم شیمیایی که مصرف می شود باعث مضرات زیادی می شود ،اینگونه مشکلات با کشاورزی بدون استفاده از کود و سم و کشاورزی پایدار به نوعی برطرف می شود.

لزوم توجه به تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر بیانگر این موضوع هست که پیشرفت های شایانی در زمینه جلوگیری از تخریب محیط زیست با کاهش استفاده از سموم شیمیایی در دفع آفات نباتی می شود.

که نتیجه آن تولید محصول سالم و ارگانیک می باشد.

در راستای این موضوع با تکیه بر مدیریت تلفیقی آفات IPMکمک شایانی به سلامت جامعه و محصولات کشاورزی می توانیم انجام دهیم .

مدیریت تلفیقی :

1-پیش آگاهی 

2-مبارزه مکانیکی 

3-مبارزه بیولوژیکی 

4-عقیم کردن 

5-شکار حشرات به وسیله مواد جلب کننده 

6-مبارزه شیمیایی

در رابطه با پیش آگاهی پژوهش های زیادی با استفاده از مدل های خطی و غیر خطی ریاضی ومدلهایی برای پیش آگاهی  در مراحل فنولوژی بر طبق فنولوژی وابسته به دما ارائه شده و با استفاده از آن می توانیم زمان انجام روشهای مختلف کنترل جمعیت آفت را در مراحل مختلف در راستای مدیریت تلفیق یافت تعیین کنیم.

پروژه پیش آگاهی را تا زمان برداشت محصول باید ادامه داد تا با تحلیل داده‌ها و اطلاعات ثبت شده در مورد مراحل بیولوژی و تعداد نسل آفت می توانیم با پشتیبانی متخصصین مربوطه الگوی پیش آگاهی آفت را طراحی کنیم و به این واسطه گامی بزرگ برداریم به سمت مبارزه اصولی در رابطه با آفت کرم سیب با کمک تعیین پیک پرواز آفت با استفاده از تله های فرمونی -فرمونی نوری و نوری می توانیم بهترین زمان سم پاشی را تعیین کنیم .

رها سازی زنبور های تریکو گراما در ۹تا ۱۱ مرحله هر نسل 3 مرحله به فاصله ۵ روز در هر نوبت می‌تواند خیلی موثر باشد .بر روی هر درخت با توجه به تاج درخت میتوانیم از یک تا سه تریکو کارت نصب کنیم .زنبور های تریکو گاما پس از نصب تریکو کارت، تا ۲۴ ساعت بعد خارج شده و کرم های سیب را شکار می کنند .

در رابطه با رها سازی زنبور تریکو گاما موارد زیر را رعایت گردد:

زمان رهاسازی یا صبح زود یا هنگام غروب آفتاب می باشد حداکثر زمان لازم برای خروج زنبور نباید بیش از ۲۴ ساعت باشد ،تریکو کارت ها تک تک به فاصله مناسب به دوراز نور مستقیم خورشید نصب گردد.

داخل تاج درخت ،تا حد امکان زمان آبیاری با رها سازی هماهنگ کنیم. از تله های فرمونی میتوانیم در جهت اخلال در جفت گیری استفاده کنیم ،به این صورت که محیط را اشتباع می کنیم ،از فرمون جنسی محیط و امکان جفت یابی حشره را مختل می کنیم .

در رابطه با کنترل شیمیایی این آفت سعی میکنیم کنترل دیگر آفات را نیز در نظر بگیریم و با یک سمپاشی چند آفت دیگر را نیز حذف بین ببریم .این آفت دشمنان طبیعی دیگری نیز دارد که در بالا به زنبور تریکو گراما اشاره شد.

اما دستکاری انسان در طبیعت خیلی از این دشمنان طبیعی را از بین برده است ،و تعادل زیست محیطی را از بین می برد .

اولین آزمایش سم علیه این آفت ضرورت استفاده ،از سم را به فاصله هر دو هفته یک بار از زمان فندقی شدن تا زمان برداشت محصول یعنی حدودا ۸ نوبت سمپاشی اثبات کرده است .با استفاده از تله های فرمونی دفعات سمپاشی معقولانه تر شد یک نکته در رابطه با استفاده از تله های فرمونی باید مد نظر قرار گرفته که در برخی موارد نمی توانیم به داده های حاصل از تله ها اتکا کرد.

مثلاً درمواقعی که همزمان با حضور نسل اول آفت با سرمای بهاری در اصطلاح سرمای دیررس بهاره مواجه هستیم. بسیاری از کارشناسان نیز اشتباه می‌کنند ،زیرا با بروز سرما میانگین دما به کمتر از صفر افت میکند و به علت عدم تحرک حشره شکار تله ها بسیار کم می شود و به صفرنزدیک میشود.

وکارشناسان تصور میکنند، نسل اول یافت پایان یافته و مقدمات مبارزه را فراهم کرده که تا عوامل دمایی از بین می رود.دوباره این آفت فعال شده پس باید در کنار تله های فرمونی از درجه حرارت موثر نیز به عنوان مکمل روش فرمون استفاده کرد.

کلام آخر

 به انتهای مقاله رسیدیم،  شما برای داشتن محصولی باکیفیت میتوانید از سایت سیوان تجارت کامکار یا تماس با شماره 09004900567 محصول کلسیم+نـئــوپـتــاس را تهیه کنید و برای سوالات بیشتر با ما در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست کد مشتری ( نمایندگی انحصاری )

فرم درخواست کد مشتری (ویژه مصرف کننده)

نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

آیا تمایل به همکاری در فروش کود و سم به عنوان واسطه بین شرکت و کشاورز دارید ؟
میزان مصرف کودسالانه خود را به صورت تقریبی بفرمایید:
مهم ترین دغدغه خود در مورد خرید کود بفرمایید:

توجه:بدیهی است تکمیل کامل و صحیح موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد مشتری و ارزیابی اعتباری می باشد.لذا توصیه می گردد با دقت کافی تکمیل گردد.

فرم درخواست کد عاملیت سیوان تجارت کامکار

تاریخ اعتبارجوازکسب:
نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

لطفا چنانچه نمایندگی شرکت های تجاری دیگر را در اختیار دارید ذکر کنید

توجه:بدیهی است تکمیل کامل موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد عاملیت و ارزیابی اعتباری می باشد. لذا توصیه می گردد بادقت کافی تکمیل گردد.