کرم سفید ریشه

آخرین پروژه ها

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

شماره تماس09004900567

کرم سفید ریشه

در صنعت کشاورزی کرم سفید ریشه رو بعنوان یک حشره ویرانگر و یا اژدهای زیر خاک می شناسند ،این حشره یک آفت بسیار خطرناک است که از ریشه های نهال تغذیه می کند و آسیب جدی به ریشه گیاه وارد می کند واگر مهار نشود خسارت جبران ناپذیری به کشاورز وارد می کند.

این کرم سفید یکی از رایج ترین آفات زراعی و باغی محسوب میشود که در همه جا مخصوصا مناطق سردسیر پیدا میشه دلیل اصلی این آفت استفاده از کودهای دامی نپوسیده هست.

اما یکی از عوامل افزایش جمعیت این آفت این هستش که حشرات بالغ بعد از جفت گیری تخم هاشون را روی سطح خاک قرار میدن و لارو ها 2-تا3 هفته بعد از تخم درمیان و به دل خاک میرن و شروع به خوردن ریشه درختان میکنند.

بطورکلی بیشتر ارقام نهال ها مکان مناسبی برای تغذیه کرم سفید ریشه هستن ،و این حشره ویرانگر یک نوع آفت از دسته سخت پوستان است که نسل آن تا سه سال ادامه دارد .

این آفت زمستان ها در خاک رشد می کند و در فصل بهار به بلوغ میرسند.

کرم های نر در زیر خاک تخم ریزی میکنند و رشد و تکثیر خودشون رو شروع می کنند.

لارو ها سه هفته بعد،از تخم خارج میشن و شروع به تغذیه از ریشه می کنند.

کرم سفید ریشه در ابتدای خسارت ریشه های نازک تر را هدف خودش قرار می دهد سپس رفته رفته به درخت و پوست آن هجوم می برد و شروع به تغذیه می کند ، و این به مرور باعث می شود جریان شیره درخت قطع شده و رفته رفته درخت خشک شده و از بین برود .

کرم سفید ریشه در طول روز معمولا بدون هیچ فعالیتی در مکان هایی امن خودش را پوشش میدهد و عملیات تخم ریزی و رشد لارو ها هم درون خاک انجام میشود.

معمولا لارو ها در خاک مرطوب رشد مناسب تری دارند و تغذیه خودشان را همیشه از یک قسمت ریشه آغاز کرده و بعد به نقاط دیگر می رسند.

چنانچه این آفت کنترل نشود به شدت به کشاورز آسیب وارد می کند و به مرور نسل کرم نیز ادامه پیدا می کند و ممکن است تمام باغ را از بین ببرد.

کار اصلی این آفت خوردن ریشه گیاه هستش که در نتیجه باعث قطع ارتباط آوندی با قسمت های هوایی گیاه میشه و بعد از اون گیاه نمیتونه آب و مواد غذایی رو به خودش جذب کنه و کم کم خشک میشه و از بین میرود.

حالا چطور باید متوجه بشیم که این کرم در خاکمون وجود دارد یا خیر؟

فقط کافیه که شما یک آبیاری غرقابی انجام بدید و ساعت های 1 و 2 ظهر حدود 40-50 سانت پای ریشه درخت رو بکنید اگر این کرم وجود داشته باشد میتونید آن رو مشاهده کنید.

 بررسی دوره زندگی این آفت :

کرم سفید ریشه در ابتدا به شکل لارو هست با جثه کوچک که معمولا روی سطح خاک قرار دارد و از علف های هرز تغذیه میکند.

 نکته مهم : در همین ابتدا شما با از بین بردن علف های هرز میتونید تعداد زیادی از این آفت رو از بین ببرید و جمعیتشون رو کنترل کنید.

بقیه لارو ها که در زیر خاک هستند بیشترین خسارت رو به گیاه وارد میکنند چون آرواره های به شدت قوی دارن و به راحتی ریشه رو از بین میبرند و حتی از تنه درختان هم تغذیه میکنند.

 برای از بین بردن این آفت باید چیکار کنیم ؟

با توجه به اینکه زندگی این آفت شامل 3 مرحله میشود باید در زمان های مختلف از روش هایی برای کنترل و مدیریت کرم استفاده کنید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

مبارزه با سوسک :

حشرات بالغ این آفت سوسک هایی هستند با رنگ سیاه یا قهوه ای با لکه های سفید که در اواخر بهار یا اوایل تابستان از خاک بیرون می آیندو روی شاخه های درخت میشینن و استراحت میکنندو ما از دو راه برای از بین بردن آنها میتونیم استفاده کنیم.

1-اینکه صبح خیلی زود برید داخل باغ و شاخه های درخت رو روی یک پارچه تکون بدید و قسمتی از سوسک هارو از اونجا جمع کنید

2- استفاده کردن از تله های نوری است

مبارزه با کرم :

برای از بین بردن کرم ها چیکار کنیم ؟

این کرم ها حساسیت شدیدی به گرما و کمبود اکسیژن دارن و فقط کافیه که شما در بهار و تابستان در روز های گرم ساعت 12 یک آبیاری سنگین انجام بدید وبا این کار اکسیژن برای کرم ها کم میشود و  روی سطح خاک و 2 ساعت بعد یک سمپاشی انجام دهید و آن ها رااز بین ببرید.

کلام آخر

 به انتهای مقاله رسیدیم،  شما برای داشتن محصولی باکیفیت میتوانید از سایت سیوان تجارت کامکار یا تماس با شماره 09004900567 محصول نـئــوپـتــاس+سـولـفــوتـک ِرا تهیه کنید و برای سوالات بیشتر با ما در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست کد مشتری ( نمایندگی انحصاری )

فرم درخواست کد مشتری (ویژه مصرف کننده)

نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

آیا تمایل به همکاری در فروش کود و سم به عنوان واسطه بین شرکت و کشاورز دارید ؟
میزان مصرف کودسالانه خود را به صورت تقریبی بفرمایید:
مهم ترین دغدغه خود در مورد خرید کود بفرمایید:

توجه:بدیهی است تکمیل کامل و صحیح موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد مشتری و ارزیابی اعتباری می باشد.لذا توصیه می گردد با دقت کافی تکمیل گردد.

فرم درخواست کد عاملیت سیوان تجارت کامکار

تاریخ اعتبارجوازکسب:
نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

لطفا چنانچه نمایندگی شرکت های تجاری دیگر را در اختیار دارید ذکر کنید

توجه:بدیهی است تکمیل کامل موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد عاملیت و ارزیابی اعتباری می باشد. لذا توصیه می گردد بادقت کافی تکمیل گردد.