کشت ایروپونیک زعفران

آخرین پروژه ها

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

شماره تماس09004900567

کشت ایروپونیک زعفران

زعفران به عنوان یکی از گران ترین و با ارزش ترین ادویه های جهان ، علاوه بر مصرف غذایی در صنعت داروسازی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان پرسود ترین تجارت جهانی ، برای کشورهای صادرکننده زعفران مطرح میشود .

امروزه بسیاری از کشورها در سراسر دنیا مانند چین ، اسپانیا ، افغانستان ، هندوستان اقدام به کشت زعفران می‌کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی خود را به عنوان صادر کننده زعفران مطرح کنند.

 

کشت زعفران بیشتر در مناطق سردسیر انجام می‌شود و با اینکه این گیاه نسبت به سرما مقاوم است اما به تابستان های پر باران حساس می‌باشد و ما باید در مناطقی که تابستان های پربارانی دارد از کشت این گیاه اجتناب کنیم.

پیاز زعفران میتواند تا دمای منفی 40 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و لازم است بدانید که ایران در بین کشورهای تولید کننده به لحاظ آب و هوایی بهترین هماهنگی را برای کشت زعفران دارد.

برخی از محققان ، خاستگاه اولیه زعفران را ایالات متحده آمریکا می‌شناسند اما عده‌ای دیگر از محققان محدوده بیشتری را خاستگاه و مبدا زعفران می دانند و این محدوده شامل ایران ، آسیای صغیر، ترکیه و یونان می باشد.

زعفران یک گیاه یکساله است که به صورت چند ساله کشت میشود و قسمت مورد استفاده این گیاه  کلاله سه شاخه وخامه آن است که به نام زعفران مشهور است که معطر و کمی تلخ مزه میباشد.

کشت زعفران به دو صورت خاکی و گلخانه ای انجام میشود و در ایران بیشتر به صورت خاکی ، سنتی و یا روش آرمانی کشت میشود که در بین روش های خاکی کشت زعفران به روش آرمانی نتیجه رضایت بخش تری داشته است.

روش های کشت گلخانه یا بصورت کشت ایروپونیک هست یا هیدروپونیک و ما در این مقاله قصد داریم به کشت ایروپونیک یا هواکشت بپردازیم.

 

 

پس از انتخاب یک سالن مناسب

تجهیزات مورد نیاز برای کشت زعفران به روش ایروپونیک در ابتدا یک استراکچراست که شامل پروفیل نبشی یا آهن وطبقه می‌باشد و سیستم های سرمایشی مه پاش و رطوبت سنج و تایمر دما سنج متصل به ترموستات ، البته که ما میتوانیم از پکیج آب گرم سنسور برای خاموش و روشن کردن سیستم فوگر و کولر یا چیلر استفاده کنیم.

از جمله عوامل موثر در رشد زعفران میتوان به رطوبت ، نور، دما و دی اکسید کربن اشاره کرد .

گلخانه حتما باید دارای پنجره باشد تا در تنظیم اکسیژن و دی اکسید کربن مورد استفاده قرار گیرد و در چنین محیط هایی حتما باید از فن های قوی استفاده شود و طبقات باید از جنس چوب یا پلاستیک باشند که ما صفحات چوبی را به شما پیشنهاد میکنیم چرا که در کنترل رطوبت و دما بسیار موثرتر هستند.

توجه کنید که سطح طبقات باید دارای سوراخ ها و شیارهایی باشد تا هوا در آن جریان داشته باشد.

در تمام گلخانه ها باید فارغ از توجه به سطح گلخانه موارد زیر را رعایت کنید :

– فاصله بین طبقات نباید از ۴۰ سانتی متر کمتر باشد و بهترین فاصله ۵۰ سانتی متر است

-هر قفسه از کف سالن باید بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر فاصله داشته باشه و از سقف ۶۰ تا ۷۰

-قفسه ها را میتوانید با هر متریالی که توانایی استقامت و تحمل پیازها را داشته باشد بسازید بعنوان مثال میلگرد و نبشی های دارای پیچ و مهره و یا آهن .

انتخاب سیستم های سرمایشی گلخانه بستگی به میزان هزینه ای است که قصد دارید به آن اختصاص دهید  بهترین نوع وسیله سرمایشی چیلر است  البته شما میتوانید از کولرهای آبی هم استفاده کنید که خیلی پیشنهاد نمیکنیم و همینطو ازقرادادن فن و پد میتوانید برای خنک کنندگی محیط استفاده کنید.

رطوبت ساز برای تامین رطوبت محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید در جایی نصب شود که تماس مستقیم با پیاز ها نداشته باشد.

برای تهیه پیاز گلخانه ، ابتدا باید پیاز های عاری از هرگونه بیماری را انتخاب کنید وتوجه داشته باشید که وزن پیازدر زعفران گلخانه ای مهمترین آیتم است که باید بالای ۱۸ گرم باشد.

در کشت زعفران گلخانه ای به هیچ وجه مجاز به استفاده از پیاز های زیر ۱۵ گرم نیستید و ترجیحا پیاز های بالای ۱۸ گرم حتی تا ۳۰ گرم میتواند عملکرد بهتری برای شما داشته باشد اما نکته مهم اینجاست که پیازها حتما باید یکسان باشند.

خرید پیازها از نیمه اردیبهشت ماه نهایتا نیمه تیرماه انجام میشود و در این زمان پیاز در خواب حقیقی قرار دارد که بهترین فرصت برای حمل و نقل و جابه جایی پیاز زعفران است.

انتخاب پیاز در این زمان و کاشت ان باعث می شود پیازها به جهت گلدهی بیشتر محصول با کیفیت تری خواهند داشت ، توجه کنید پیازهایی که دچار آلودگی هستند را حتما ضدعفونی کنید.

در گلخانه از مه پاش ها برای تامین رطوبت محیط استفاده میشود و ما میتونیم آن را در جایی نصب کنیم که در تماس مستقیم با پیاز نباشد چرا که باعث بیماری های قارچی مثل رایزوکتونیا ، بولخوردوریا و آسپرژیلوس خواهد شد.

در مناطقی که زمستان های سردی دارند برای سیستم های گرمایشی میتوانیم از بخاری و یا پکیج آب گرم استفاده کنیم.

در مورد سورت  کردن پیاز و انتخاب پیاز های بالای ۱۸ گرم نکته قابل توجه اینجاست که دکمه زیر پیاز را حتما بکنید و در کنار پوشال اضافی بیرون بیندازید  . چرا که محلی برای رشد کنه هاست و ممکن است کنه ها به پیازهای دختری منتقل شوند.

پوشینه پیاز را خیلی از پیاز جدا نکنید

پیازهایی که در نیمه اردیبهشت تا نیمه تیرماه از خاک جدا و سرد شدند را به دو روش میتوانیم نگه داریم و نکته مهم در هر دو روش این است که ما باید محیط را کاملا تاریک کنیم

روش اول : تمام پیاز ها را به طور فشرده مثل طبقه های فرهای شیرینی پزی روی هم قرار دهیم و محیط کوچکی با فاصله 5 سانتی از بالا و از پایین و پهلوها از سطح دیوار و زمین ایجاد میکنیم تا هوا جریان داشته باشد.

مزیت های روش اول :این است که فضای کمتری را اشغال کرده و در انرژی ای که برای کنترل نور، رطوبت و دما است صرفه جویی میکند .

روش دوم : بعد از سورت  کردن پیاز در همان طبقه هایی که می‌خواهیم پیازهارو در قفسه های گلخانه جا بدیم آنهارا قرار بدیم.

 

 

از مزایای روش دوم :این است که در مرحله بعدی یعنی انتقال پیاز به گلخانه یک گام جلوترهستیم و تا مرحله روئیدن گل‌ها کار خاصی نباید انجام بشه جز کنترل دمای محیط و رطوبت گلخانه.

توجه کنید که دمای مورد نظر در شهریور ماه بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

در مهرماه باید دما را به ۲۰ درجه سانتی‌گراد رسانده و در اوایل آبان ماه کم کم این دما رو پایین بیارید و برای ۳ روز به ۱۲ درجه سانتی‌گراد برسانید .

این روند کاهش دما حتما باید تدریجی باشد و شما بعد از این بازه زمانی دوباره دما را به ۱۷ درجه سانتی‌گراد برسانید ، ما تقریبا ۳ روز به دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد نیازمند هستیم تا گل آغازی در پیاز زعفران انجام شود سپس دما را کم کم به ۱۷ درجه سانتی‌گراد که رساندیم گلها بعد از ۱ هفته ظاهر میشوند

البته که در این زمان امکان خارج کردن قفسه ها و چیدن گلها به صورت جدا جدا وجود دارد

بعد از برداشت گل زعفران ،  پیاز زعفران را ضدعفونی میکنیم ، جوانه های اضافی پیاز را خارج میکنیم و به زمین انتقال بدهیم در سال بعد همین مراحل را برای کشت اجرا میکنیم.

نکته آخر اینکه در ضد عفونی پیاز زعفران برای کنه میتوانیم از پروپارژیت یا امایت و برای قارچ هم میتوانیم از رورال تی اس استفاده کنیم.

بعد از انتقال پیاز ها به زمین تمام مراحل کوددهی و آبدهی به روال کشت خاکی انجام میشود و بهتر است برای این نوع کشت از خاک لومی و سبک استفاده کنید .

یک پاسخ

  1. سلام خسته نباشید در کشت آیروپونیک زعفران خود زعفران به طور خود به خود جوانه میزنه یا باید با دما و رطوبت وهورمون های گیاهی تحریک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست کد مشتری ( نمایندگی انحصاری )

فرم درخواست کد مشتری (ویژه مصرف کننده)

نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

آیا تمایل به همکاری در فروش کود و سم به عنوان واسطه بین شرکت و کشاورز دارید ؟
میزان مصرف کودسالانه خود را به صورت تقریبی بفرمایید:
مهم ترین دغدغه خود در مورد خرید کود بفرمایید:

توجه:بدیهی است تکمیل کامل و صحیح موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد مشتری و ارزیابی اعتباری می باشد.لذا توصیه می گردد با دقت کافی تکمیل گردد.

فرم درخواست کد عاملیت سیوان تجارت کامکار

تاریخ اعتبارجوازکسب:
نوع مالکیت

لطفا نام بانک هایی که در آن حساب جاری دارید را ذکر کنید

لطفا چنانچه نمایندگی شرکت های تجاری دیگر را در اختیار دارید ذکر کنید

توجه:بدیهی است تکمیل کامل موارد فوق وهمچنین میزان فعالیت حساب بانکی از ملاک های اصلی اعطای کد عاملیت و ارزیابی اعتباری می باشد. لذا توصیه می گردد بادقت کافی تکمیل گردد.